realwoman_dalajlama

5 rád Dalajlámu, ako praktizovať pokoj v mysli a súcit (1. časť)

.

Dalajlama je jeden z mojích obľúbených duchovných učiteľov a lídrov. Vždy si na neho spomeniem, keď na mojich prednáškach alebo v programoch hovorí o tom, ako prekonať vlastné zlyhania a pochybenia. Ako sa neuzavrieť, ani neobrniť, ale otvoriť sa učeniu zo životných situácií a stať sa silnejším a autentickejším. Pomohol mi to prekonať.

Na jednej z jeho prednáškok povedal, že každý dobrý človek má hriechy, resp. robí chyby. Podstatné je to, aby sme si chybu uvedomili a urobili ihneď všetko potrebné na jej nápravu. Či je to slovné ospravedlnenie, konkrétny čin alebo vysvetlenie. Pochopila som, že robiť chyby je ľudské. Chyby a zlyhania sú cestou učenia sa a zlepšovania. Avšak robiť tie isté chyby je nerozumné. Pochopila som, že múdry človek si chybu prizná, ale nepodceňuje sa a o niečo múdrejší urobí nový odvážny krok vpred.

Konečne som mohla Jeho svätosť, Dalajlmu osobne zažiť na prednáške Nádej a šťastie v neistých časoch v nedeľu 16.10.2016 v Bratislave. A odniesla som si niekoľko poznaní, informácií a podnetov, ktoré pre vás môžu byť inšpiráciou, ak ste tam neboli. Ak ste tam neboli, aspoň si ich pripomeniete. Plus som k tomu pridala niekoľko osobných tipov, ktoré vám môžu pomôcť praktizovať.

Záznam z tejto prednášky si môžete pozrieť tu:

Jeho sila

Prítomnosť Dalajlámu vytvára obrovskú silu. Nesie so sebou, akoby pomyselný priestor, do ktorého sa posadíte a má to na vás vplyv. Po prednáške som si uvedomila, že jeho sila dokázala ľudí dostať do prítomného okamihu a vykolajiť ich z rutinného rozmýšľania o sebe a o každodennom živote. Váš myšlienkový tok sa zastavil na čas strávený s ním. Akoby ste zabudli, čo sa dialo pre prednáškou a nerobili ste si starosti s tým, čo sa bude diať vo vašom živote po nej. Svojou silou priniesol energiu mieru, pokoj mysle a humor.

1. Súcit by mal prekračovať hranice našej rodiny

Dalajláma považuje súcit a ľudskosť na základ všetkého, aj mieru. “Súcit a láska k ľuďom nám blízkym je samozrejmosť, ale náš súcit by mal ísť ďalej, na vyššiu úroveň, až za hranice priateľstva, k neznámym ľuďom, ba aj k nepriateľom.” povedal Dalajláma.

Keď som žila 6 rokov v Malajzii, našla som si veľa priateľov z rôznych kultúr sveta, s rôznym vierovyznaním a farbou pleti. Ešte pred týždňom som v jeden deň na skype hovorila s kamarátkou z Argentíny a s iránskou kamarátkou žijúcou v Austrálii.

Počas života v zahraničí som pochopila, že všetci sme v podstate aj tak rovnakí, aj keď sa na pohľad líšime. Máme svoje sny, strachy, aj bolesti. Jediné, čím sa odlišujeme je to, kde sme sa na tejto planéte narodili a aká bola naša štartovacia pozícia do života. Všetci sme ľudské bytosti, rovnako fungujeme, máme nohy, aj ruky, dýchame kyslík, máme sny, túžime po láske, prijatí a naplnení.

Naučila som sa, že sa netreba báť inej farby pleti, náboženstva, zázemia, lebo vždy nájdeme niečo spoločné. Netreba sa báť neznámeho, ale skôr sa to snažiť spoznať a pochopiť to, lebo to obohatí váš život. Čo treba rozlišovať, sú ľudia, ktorí v sebe pestujú zlo a šíria ho. A tí sú všetkých farieb pleti aj náboženstiev, nájdete ich všade a vždy to tak bolo.

Je potrebné, aby sa dobrí ľudia spájali, poukazovali na dobro, zastali sa dobra a odmietli zlo. Musíme žiť a šíriť dobro, aj napriek tomu, že zlo skúša svoje taktitky. Nesmieme povoliť, nesmieme sa rozdeliť, lebo budeme stáť jeden proti druhému a to je náš koniec. Život bude o ničom, lebo budeme jeden bez druhého.

2. Myseľ je väčšia ako mozog

Veľmi sa mi páčilo, že Dalajláma hovoril o tom, že myseľ je väčšia ako len fyzické telo. Veda dokázala, že myseľ nie je iba v oblasti mozgu. Myseľ je totižto všade vo vašom tele a aj okolo vášho tela, v tkz. mentálnom tele alebo aure. Aj to je dôvod, prečo niekedy dokážeme zachytiť myšlienky iných ľudí, keď sme v ich blízkosti. To je dôvod, prečo vaše negatívne myšlienky majú vplyv na vaše telo.

Dalajláma zdôrazňoval aj pokoj mysle. Veľakrát si myslíme, že náš život sa odohráva v našich hlavách. Nie je to tak. Mnohí ľudia si ani nevšimnú, koľko času trávia nevedome vo svojej hlave. Koľko času žijú svoje vykonštruované emocionálne drámy. A na ich základe budujú svoje vzťahy a riešia problémy. Neuvedomujú si, že mnohé myšlienky nie sú vlastne ich, sú odpozorované v detstve, od priateľov, zo školy a pritom riadia ich život. Nie ste vaše myšlienky, ani emócie. Myšlienky a emócie sú len výsledkom toho, ako vyhodnocujete svoj život, interakcie a situácie. Vy ste osoba, ktorou sa rozhodnete byť. Vy tvoríte seba, ste väčší ako myšlienky a emócie. Ste väčší, ako drámy, ego a problémy.

3. Analytické premýšľanie a meditácia

Dalajláma povedal, že na budovanie svojho súcitu nám môže pomôcť analytické premýšľanie a meditácia. Keďže o tom nepovedal viac, začala som hľadať odpovede. Podľa toho, čo som si naštudovala a mojich vlastných 8 ročných skúseností s meditáciou, som pochopila analitickú meditáciu nasledovne.

Analytická meditácia je pozorovanie svojich myšlienok a rozpoznávanie ich podstaty, kde je ich pôvod, odkiaľ sa v nás vzali a prečo ich máme. A to všetko v meditačnom stave, kedy ste v kľude, vo vysokej energii a máte nadhľad. Tento nadhľad vám umožňuje byť lepším pozorovateľom a nenechať sa slepo strhnúť emóciami, ktorým nerozumiete a následne k nepremysleným činom alebo záverom.

Analytická meditácia umožňuje pozorovať a následne nájsť pôvod myšlienok napr. žiarlivosti alebo hnevu. Prestanete sa sústrediť na problém, ale hľadáte príčinu sami v sebe, vo svojich myšlienkových pochodoch. Keď sa na chvíľu zastavíte a zanalyzujete v meditácii svoj hnev, tak prídete na pôvod myšlienky hnevu. Dosť pravdepodobne prídete na to, že môže vychádzať z nejakej vnútornej neistoty, neprijatia alebo strachu z neznámeho. Keď nájdete v sebe príčinu, uvedomíte si, že sa už na toho človeka nehneváte. Iba vám zrkadlil váš vlastný program a limitáciu. Ak to však nezanalyzujete, nedáte si odstup, tak vás tieto myšlienky a emócie prevalcujú a môžu viesť k negatívným a neželaným činom a nenávisti.

Moje praktické kroky, ako postupovať pri analytickej meditácii:
  1. Najskôr zvýšte svoju energiu a dostaňte sa do nahľadu. Urobte si svoju meditáciu alebo meditáciu Svetelné prúdy. Prípadne použite svoj spôsob, ako sa vnútorne utíšiť.
  2. Staňte sa pozorovateľom svojich myšlienok a emócií, akoby sa to dialo mimo vás. Pohodlne sa posaďte a zavrite oči, neposudzujte, neodsudzujte, iba sledujte, čo a prečo sa vo vás deje.
  3. Pomenujte svoju emóciu, ak ju neviete ihneď identifikovať. Čo cítim? Akú mám emóciu?
  4. Hľadajte myšlienku, ktorá je príčinou a zdrojom tejto emócie. Na čo, ste mysleli, kým vás premohla emćoie? Čo ste si mysleli a potom sa spustila emócia?
  5. Zistite pôvod tejto myšlienky. Keď už viete, aká myšlienka spustila vašu emóciu, pýtajte sa sami seba:”Prečo mám túto myšlienku? Prečo vôbec myslím túto myšlienku? Je to absolútna pravda?
  6. Pokračujte ďalej a choďte hlbšie ku zdroju myšlienky: “Odkiaľ pochádza táto myšlienka? Odkedy ju mám? Kto mi to povedal? Kedy som ju prvýkrát počul? Prečo ju stále myslím?”
  7. Vyhodnoďte relevantnosť a aktuálnosť myšlienky pre váš život: “Je táto myšlienka skutočne moja? Verím, že to tak je? Chcem, aby bola súčasťou môjho života? Pomáha mi táto myšlienka žiť lepší život a tvoriť krajšie vzťahy? Chcem túto myšlienku nechať ísť a nahradiť ju novou?
  8. Odpustite sebe a iným. Nechajte ísť bolesť, nepokoj, sklamenie, ktoré sa objavili po zistení zdroja myšlienky. Ak chcete zmenu, nechajte ísť všetky ťaživé emócie a aj tú starú myšlienku. Odpustite sebe a iným.
  9. Starú myšlienku nahraďte novou, ktorú si vedome vyberiete podľa toho, aký život chcete žiť a aká vy chcete byť.

Naučte sa meditovať a ochraňovať svoju energiu. V rámci našej RealWoman online knižnice nájdete aj zdarma meditácie: www.realwoman.sk/rw-startovaci-balik/

4. Ako sa zbaviť deštruktívnych emócií

Dalajláma povedal: “Vlastnou inteligenciou, vlastným premýšľaním sa zbavíte emócií, ktoré na vás pôsobia deštruktívne.”

Emócie sú následkom myšlienok. Emócie spúšťajú do pohybu energiu myšlienok. A preto nás emócie naspäť vrátia k radám z predchádzajúceho bodu o analytickom premýšľaní a analytickej meditácii.

Ak napríklad pocítite strach, že sa v práci niečo nepodarí a zlyháte. Strach vás paralyzuje, oslabí a sústreďujete svoju pozornosť na neželaný výsledok. Pocítite kŕč, rýchlejšie dýchate, srdce vám bije, trasú sa vám ruky. A keď sa necháte zmanipulovať touto deštruktívnou energiou, tak možno ani do práce nepôjdete, možno ochoriete, možno to úplne pokazíte, lebo ste vystresovaní zo strachu, ako sa to nepodarí.

Skúste sa viac pozorovať. Nie je zvláštne, že vaše telo má všetky symptómy, akoby vás fyzicky niekto chcel napadnúť, ale pritom sa vôbec nič také nedeje? Len vám mysľou prebehli určité myšlienky, ktoré nekoordinujete a nevyberáte si ich vedome. Pozorujte odkiaľ prišli vaše myšlienky, prečo sú tam. Keď máte z niečo strach, čo nie je v tom danom momente ešte vo vašej realite, a nič a nikto vás fyzicky alebo psychicky neohrozuje, to čoho sa bojíte, sa vlastne ešte ani neudialo. Vízia o strachu je iba jedna z mnohých možností, ako sa vaša realita môže odvíjať.

5. Ako sa obrániť a odpustiť ľuďom, ktorí vám ubližujú

Toto bola jedna z otázok, ktorá zaznela z publika a Dalajláma na ňu odpovedal nasledovne: “To, že sme tolerantní a vieme odpúšťať neznamená, že pripustíme škodlivé aktivity zamerané proti nám. Naše odpustenie je dôležité preto, aby sme sa vyhli hnevu v nás a aby sa ďalej nerozvíjal. Musíme prísne rozlišovať medzi škodlivým krokom a osobou, ktorá tento škodlivý krok vykonala. Voči tejto osobe si naďalej musíme uchovať lásku a súcit. A čo sa týka samotného škodlivého kroku, mali by sme zabrániť tejto činnosti. Samozrejme musíme mať, ale na pamäti aj úctu, dobro toho človeka a neškodiť mu. Ak kritizujem, tak kritizujem konštruktívne a s úctou bez toho, aby sme nášmu oponentovi ublížili.”

Bol tento článok a zhrnutie pre vás nápomocné?

Pripravujem ešte 2. časť, lebo na prednáške Dalajlámu zaznelo veľa inšpirujúcich a hlbokých myšlienok.

Vopred ďakujem za vaše odpovede a teším sa na vaše komenty!

Katarína Zacharová

.

.

realwoman_singletasking

Multitasking znižuje vašu inteligenciu

.

Standfordská univerzita robila výskum a zistila, že ľuďom, či už mužom alebo ženám sa znižuje IQ, keď sa snažia multitaskovať (vykonávame viac úloh naraz). Multitasking si práve ženy častokrát prisvojujú ako svoju prednosť. Vraj vieme robiť dve alebo niekoľko vecí naraz. Výskum dokázal, že multitasking neexistuje. Ženy len vedia jednoducho robiť veci a meniť úlohy rýchlejšie ako muži.

Tak, ako nevieme myslieť na dve veci či myšlienky naraz, tak nevieme ani robiť dve veci naraz. Len si to myslíme, lebo to robíme veľmi rýchlo. Nevšimli sme si, že v čase aj tak buď robíme jedno, alebo druhé. Nevieme však oboje robiť naplno a aj naraz, hoci zmena aktivity môže byť len v sekundách. Vieme medzi aktivitami vraj veľmi rýchlo prepínať. A tam nastáva ten problém. Výskum to neodporúča, lebo vraj z toho hlúpneme.

“Keď sme v situácii, keď k nám prichádzajú informácie z niekoľkých zdrojov z okolitého sveta alebo z našej pamäte, nedokážeme určiť a vybrať to, čo je skutočne relevantné pre náš súčasný cieľ.”  hovorí profesor psychológie, pán Wagner, “Zlyhanie identifikácie priorít znamená, že ste boli spomalení týmito nepodstatnými informáciami.”

Keď multitaskujeme, vždy jedna činnosť trpí na úkor tej druhej. Ak napríklad pri varení telefonujete, tak sa nikdy naplno nesústredíte ani na telefonát, ani na varenie. Keď sa chcete sústrediť na to, čo hovoríte, na chvíľu prestanete s varením. A keď vám niečo prihára na sporáku, tak sa nesústredíte na rozhovor. Jedno ani druhé však nerobíte naplno, trvá to väčšinou dlhšie, alebo to ovplyvní výsledok, či už kvalitu konverzácie, alebo kvalitu varenia. A neužívate si to, lebo sa náhlite a iba bezmyšlienkovite určitú činnosť vykonávate. V konečnom dôsledku nám to trvá dlhšie a to ponáhľanie nám vytvára podvedomý stres. Iba jednu aktivitu totižto vieme robiť v jeden moment úplne na 100%. Každá z nás má takýchto príkladov v živote nesmierne veľa.

Prečo sa tým vôbec zaoberať?

.

1. Multitasking nás učí zlým návykom

Prvý dôvod je ten, že nám multitasking znižuje našu inteligenciu tým, že podporuje návyk prerušovať a nedokončovať aktivity a úlohy. Sústredenosť a kvalita práce tak klesá. Nezískame ani čas navyše, lebo v konečnom dôsledku nám to trvá dlhšie, len si myslíme, že sme rýchlejší, lebo rýchlo meníme úlohy a zacielenie pozornosti.

Je to, ako by ste bežali beh na 100 metrov a v strede behu si zmyslíte, že sa napijete vody. Prospeje to výsledku? Asi nie, spomalí vás to, zníži to vaše vypätie síl a naruší to vašu koncentráciu. Určite dobehnete do konca, ale nie ako prvá a určite nie s najlepším možným časom či osobným rekordom. A navyše z toho asi pravdepodobne nebudete mať pocit eufórie, nadšenia a radosti, lebo ste nemohli dať svoj najlepší výkon a užiť si silu energie, ktorá sa pri 100-percentnom výkone vytvorí.

A takto sa v živote multitaskingom ochudobňujeme o plnohodnotné momenty, progres a schopnosť byť stopercentne prítomná a sústredená na jednu aktivitu. Má to niečo do seba.

2. Multitasking nám nepomáha vytvárať viac hodnoty a kvality

Druhým dôvodom, prečo by ste mohli zvážiť tento prieskum a myšlienky, je ich zásadný vplyv na váš time manažment – keď máte pocit, že neviete, ako ubehol deň a vy ste vôbec nestihli to, čo chcete, alebo ste zo svojej práce vystresovaná, nestíhate a ste zasypaná povinnosťami, tak riešením nebude multitasking, ale single tasking (vykonávanie jednotlivých úloh postupne). Uvedomíte, že ak chcete niečo robiť na 100%, vložiť sa do toho na 100% a mať aj výsledok na 100%, musíte sa na to na 100% sústrediť. Odskakovanie, prerušovanie činnosti, zmena toku energie tomu vôbec nepomáha.

Celý single tasking je založený na tom, že si stanovíte úlohy či činnosť a vykonávate iba jednu úlohu, pre ktorú si vyhradíte aj presný časový úsek, počas ktorého ju zrealizujete. V tento časový úsek, nebudete vykonávať nič iné, iba tú úlohu a nezmeníte činnosť, dokým nedokončíte úlohu.

Ak som si napríklad počas dňa vyhradila čas 3 hodiny na písanie knihy, tak počas tohto času bude môj mobil vypnutý, nebudem chodiť na Facebook a nebudem čítať svoje emaily. Každé takéto odbehnutie k inej činnosti narušuje váš tok energie a sústredenosti. Oveľa dlhšie vám trvá sa vrátiť naspäť k pôvodnej úlohe a to je dôvod, prečo multitasking trvá aj tak dlhšie.

Ak ste so svojimi deťmi, tak sa im venujte na 100%. Deti to nesmierne cítia, keď ste pri nich iba fyzicky, ale nie ste prítomní, ako sa hovorí, duchom. Vlastne tam skutočne nie ste, lebo vaša sústredenosť je rozštiepená.

Poznáme to aj v partnerstvách, kde pri všetkých povinnostiach a rýchlom životnom štýle, zostane málo času na vzájomné rozhovory. A aj tak sa nie vždy vieme dostať zo svojich hláv, riešime, čo sa deje v práci alebo sme na mobile, či druhého partnera nepočúvame aktívne. Každý to už zažil, keď ste sa s niekým rozprávali, ale vedeli ste, že ten druhý vás vlastne nepočúva, iba tam je fyzicky, ale nie je plne prítomný. To je multitasking, resp. porucha sústredenosti v priamom prenose v našich vzťahoch. Multasking zrýchľuje vašu myseľ a to prispieva k jej preťaženosti, napätiu a nepokojnosti.

Keď príliš multaskujete, tak sa narúša vaša sústredenosť a má to vplyv na kvalitu vašej práce,  vzťahov, zdravia a života.

3. Multitasking nás uväzňuje v našej mysli

Multitasking má väčšiu tendenciu držať nás v našej mysli viac než v prítomnosti. Multitasking si vyžaduje veľké zapojenie mysle a uniká nám prítomný okamžik a zážitok ako taký. Nevieme si to jednoducho vychutnať, nemáme čas pozorovať, vnímať, vychutnávať si to a prežívať to celým naším bytím. Tam vzniká stres a život nám uniká pomedzi prsty.

Ako sa oslobodiť od multitaskingu

  1. Jednoducho s ním prestaňte. Na každú úlohu a činnosť si vyhraďte samostatný a vymedzený čas a naplno si to vychutnajte. Život bude pokojnejší a radostnejší.
  2. Robte single tasking- vykonávajte jednu úlohu v jeden moment, nie viac a neprestaňte s ňou, kým ju nedokončíte. Single tasking buduje disciplínu.
  3. Buďte na 100% prítomná, keď niečo robíte, nerozptyľujte sa inými aktivitami a úlohami. Eliminujte možné rozptýlenia (vypnite zvonenie na mobile, zavrite okno s emailami alebo Facebookom, upovedomte kolegov alebo partnera, zavrite sa do samostatnej miestnosti atď.) a vytvorte pre seba ničím nerušené prostredie.
  4. Začnite cvičiť jogu a naučte sa koncentrácii, lebo pri cvičení nemáte šancu riešiť niečo iné, ale iba svoje telo.
  5. Začnite spievať, lebo spev vás tiež núti byť tu a teraz, aby ste zaspievali všetky tóny. Skvelý tréning a radostná aktivita :).
  6. Menej je viac aj v tomto prípade. Keď naraz robíte menej, vytvoríte viac radosti, hodnoty a väčšiu kvalitu.
  7. Čas je jediná komodita, ktorá sa nedá kúpiť a vrátiť späť. Neoberajte sa o čas a zážitok kvôli multitaskingu. Začnite žiť tu a teraz a vychutnávajte si to, čo robíte.
  8. Meditujte viac, aby ste vedeli vyčistiť myseľ, zharmonizovať telo a napojiť sa na svoju dušu.

Čo si myslíte vy? Teším sa na vaše komenty,

Katarina Zacharová

.

.