Ako myslieť šťastne?

Stáva sa vám, že niekde hlboko v srdci cítite, že život by mohol a mal byť lepší? Váš vlastný, rovnako ako život kohokoľvek iného? Predpokladám, že vám to čas od času zíde na um a vôbec to nemusí súvisieť s tým, ako ste so svojím životom nateraz spokojní. Myslím si, že každý z nás sa už presvedčil, že nám je dané, aby sme sa snažili žiť zmysluplný život, a aj si to v rôznych situáciách uvedomujeme. Túžime po tom, aby bolo naše žitie naplnenejšie a šťastnejšie…

Tajomstvo šťastia je snáď jednou z najhľadanejších vecí na našej životnej ceste. Bruno Ferrero vo svojej knihe Niekedy stačí jeden slnečný lúč rozpráva tento príbeh:

Jeden mladík sa pýtal najmúdrejšieho človeka zo všetkých ľudí na tajomstvo šťastia. Mudrc mu povedal, aby prešiel palácom a aby sa po dvoch hodinách vrátil.

„Chcem však iba jedno,“ zakončil mudrc a podal mladíkovi lyžičku, do ktorej kvapol dve kvapky oleja. „Choď sa poprechádzať po paláci s touto lyžičkou, ale tak, že olej nevyleješ.“

Po dvoch hodinách sa mladík vrátil a mudrc sa ho pýtal: „Všimol si si gobelíny v mojej jedálni? A videl si tie nádherné záhrady? A čo povieš na tie vzácne pergameny?“

Mladík sa zahanbil a priznal sa, že nevidel nič. Dával pozor iba na to, aby nevylial tie kvapky oleja.

„Pekne sa vráť a venuj pozornosť divom môjho sveta,“ povedal mudrc.

Mladík si vzal lyžičku a vydal sa znova na cestu. Začal obdivovať všetky umelecké diela. Všímal si záhrady, kvety a hory. Vrátil sa k mudrcovi a podrobne mu vyrozprával všetko, čo videl.

Keď sa pozrel do lyžičky, videl, že je prázdna.

„A kdeže máš tie kvapky oleja, ktoré som ti zveril?“ pýtal sa mudrc.

„Dobre, poradím ti len jedno,“ zakončil mudrc. „Tajomstvo šťastia spočíva v tom, že keď obdivuješ divy sveta, nezabudneš na dve kvapky oleja v lyžičke.“

Ako docieliť, aby sme pri obdivovaní nezabudli na niečo, čo máme strážiť?

Naše správanie, duchovné aj to „klasické“ je vo väčšine prípadov založené na zvyku. Riadime sa predvolenými postojmi, ktoré vytvárajú spojitosť medzi tým, ako na podstatu reality, a tým aj na život samotný, nazeráme.

Koľkokrát ste si už povedali, že musíte o tej a tej veci prestať negatívne uvažovať? Pomohlo to? Pýtam sa zbytočne, však?

Premýšľame takmer neustále a nedokážeme prestať myslieť len preto, že si to prajeme, iba ak ovládame meditáciu či iné techniky vedúce k upokojeniu mysle.

Pre myseľ je prirodzené premýšľať v rámci daných, zaužívaných myšlienkových vzorcov, je to pohodlné a bezpečné. Pri ich bližšom pozorovaní však zistíme, že určité typy udalostí v nás zvyčajne vyvolávajú určité myšlienkové stereotypy. Len čo sa naša myseľ začne uberať konkrétnym smerom, pokračuje v ňom až dovtedy, kým sa neobjaví iná vec, ktorá upúta našu pozornosť. Preto je také ťažké prikázať si prestať uvažovať negatívne. Ľudská myseľ takto jednoducho nefunguje. Najčastejšie sa uberá po obvyklých, známych cestách, pričom negatívne myslenie patrí medzi tie neproduktívne návyky, ktoré si zvyčajne osvojíme už v detstve.

Ako tvrdí Ross Bishop: „Naozaj nezáleží na tom, že staré názory príliš dobre nefungujú. Poskytujú však pocit bezpečia.“

Domnieva sa, že: „Mnoho ľudí nie je jednoducho pripravených vyzliecť si svoje staré šaty a pozrieť sa na obraz, ktorý sa odráža v zrkadle.“

Aj toto sú dôvody, prečo mávame pocit, že život na nás tlačí.

Našťastie, existuje veľa dobrých spôsobov (napríklad afirmácie či tvorivé vizualizačné cvičenia), ktoré vieme využívať na osvojenie nových duchovných návykov a „preprogramovať“ tak svoje podvedomie.

Zákazy nefungujú

Ak sami sebe zakážeme na niečo myslieť, znamená to, že na danú vec zameriame svoju pozornosť, čím o nej, naopak, začneme premýšľať ešte viac. Ak však zapojíme svoju slobodnú vôľu a myšlienky zameriame na niečo iné, úplne odlišné, môžeme tak negatívnu myšlienku nahradiť inou, pozitívnou.

Chcete príklad?

Ak vám poviem, aby ste prestali myslieť na nádhernú pláž v Karibiku, čo urobíte ako prvé? Začnete myslieť na pláž, čo je ale presne to, čo nechcete. Ak vám poviem, aby ste teraz mysleli na jahodovú zmrzlinu, potom už na Karibik myslieť nebudete, je to tak? V hlave budete mať aktuálne jahodovú zmrzlinu. V tomto prípade to bolo jednoduché, usmerniť pohyb svojej mysle tým, že jednu myšlienku ste nahradili inou. Ale princíp popisujúci zákon substitúcie hovorí, že racionálny spôsob, ako sa vyrovnať s negatívnymi okolnosťami, je nastoliť vo vlastnom vedomí opačné podmienky tak, že jeden myšlienkový postup nahradíte iným.

Ak chcete zmeniť nazeranie na svoj život a prežívať ho šťastnejšie a naplnenejšie, potrebujete odhaliť svoje súčasné spôsoby myslenia. Z nich si potom viete vybrať tie, ktoré sú vám užitočné a nabádajú vás k proaktivite, a nahrádzať tie, ktoré vám bránia obzerať sa po divoch sveta. Vďaka zmene postojov a uvedomeniu, čo všetko môže tvoriť vaše najväčšie šťastie, sa vytvára motivačná energia. Tú uvoľňuje aj získanie nadhľadu a uznania, že možnosti kreatívnych nápadov, ako využívať vlastnú myseľ vo svoj prospech, sú neobmedzené.

Tri prospešné rady k hľadaniu šťastia

Presviedčam sa o ich platnosti vždy, keď v roli kouča sprevádzam ľudí na ceste za hľadaním samých seba a neraz aj pri tom, čo trefne vystihol Jan Werich: „Keď už raz človek je, tak by sa mal snažiť, aby bol. A keď sa už raz snaží, aby bol a je, tak má byť tým, čím je a nie tým, čím nie je, ako je to v mnohých prípadoch.”

Tri odporúčania znejú:

1. Aby ste si mohli uvedomiť najlepšiu možnú budúcnosť, nedívajte sa na ňu cez minulosť.

2. Nemožno udržať myseľ aktívnu, pokým je telo pasívne – niekedy potrebujete k motivácii aj viac než vzduch, ktorý dýchate…

3. Dajte si pozor na faktor „vysedených kuriatok“, keď „pod sebou“ hromadíte informácie a podceňujete intuíciu, čo vám bráni v rozhodovaní. Zbierajte pre seba informácie nie s cieľom podporiť svoje pohodlné pozície, ale na to, aby ste sa rozhodovali podľa toho, čo chcete.

Janette Šimková pre RealWoman

0 komentárov

Napísať komentár

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>