Joga mi zmenila nielen telo, ale aj život

Ak skutočne túžite po dlhodobej zmene, po strate váhy, po zdravom tele a kondícii, tak neexistuje lepšie cvičenie ako joga. Joga nie je iba telesné cvičenie, ale vedie aj k prečisteniu mysle. Pomocou jogy spoznáte svoje telo a jeho potreby, naučíte sa mu načúvať a nadobudnete harmóniu tela a mysle.

Dlhodobé schudnutie nespočíva v tom, ako rýchlo či často sa hýbete, alebo koľko zjete, ale hlavne v tom, ako dobre poznáte svoje telo, ako mu viete načúvať a spolupracovať. Vďaka joge som v harmónii so svojím telom, sama so sebou a už nebojujem so svojou váhou, lebo moje telo pracuje pre mňa.

Odjakživa som sa veľa hýbala a robila som množstvo športov, ale vždy som mala problém schudnúť a udržať si váhu. Myslela som si, že najviac schudnem športom, ktorý vyžaduje najrýchlejší pohyb. A tak som sa venovala športom, pri ktorých som vydávala množstvo energie a potu, ale zaťažovali moje kolená, chrbticu alebo kĺby. Po niektorých športoch som sa však cítila viac unavená ako nabitá energiou. Venovala som sa basketbalu, volejbalu, plávaniu, aerobiku, aquaaerobiku, behaniu alebo som chodila do posilňovne. Nikdy som sa ale nevedela donútiť k pravidelnosti, jednoducho ma až tak uvedené športy nebavili a skôr som ich rada robila rekreačne. Taktiež som sa nikdy nechcela úplne vzdať kulinárskych lahôdok, a tak diéty nikdy nemali na mňa dlhodobý účinok, skôr mi znepríjemňovali život a stresovali ma.

Vedela som však, ak chcem zmeniť svoje telo a kondíciu, musím mať v živote pravidelnú pohybovú aktivitu, ktorá ma bude baviť a robiť mi radosť. Pravidelne sa do niečoho nútiť, nie je dlhodobo udržateľné a ani zdravé. Chcela som robiť športovú aktivitu s radosťou a užívať si každú minútu, lebo vtedy to má skutočne aj účinok. Po všetkých športoch, ktoré som vyskúšala, som si povedala, že dám šancu joge.

Prvýkrát som bola na joge asi pred niekoľkými rokmi, ale vtedy mi to veľmi nesadlo. Pred 4 mesiacmi som skúsila znovu a odvtedy pravidelne cvičím, tri až štyrikrát týždenne, neviem sa dočkať každej hodiny a cítim sa stále lepšie a lepšie. Chodila som k rôznym inštruktorom, až som si našla toho, ktorý mi vyhovuje najlepšie. Prestala som chodiť do posilňovne a ostatné športy robím iba rekreačne alebo si občas zaplávam.

Výsledky sa dostavili už počas prvých 3 týždňov

V priebehu 2 mesiacov som zhodila 7 kíl, upravil sa mi apetít, som oveľa ohybnejšia, zdravšia a aj šťastnejšia. Nezaťažujem svoje telo, ale ho napínam a strečujem. Joga vás učí načúvať svojmu telu a jeho potrebám. Pri joge cvičíte alebo držíte pózu iba koľko vládzete alebo koľko vám telo dovolí. Postupne, ako sa uvoľňujete a viac napínate, zvyšujete náročnosť.

Cieľom jogy nie je unaviť sa, ale nabrať energiu, správne dýchať a zvyšovať flexibilitu strečingom. Pri joge sa hýbete pomaly, ste si vedomá každého pohybu, svalu na svojom tele, spájate to so správnym dýchaním a venujete pozornosť iba tomu. Všetko ostatné prestane existovať. Krása jogy spočíva aj v tom, ako vám pomôže uvoľniť a vyčistiť myseľ.

Ale najlepšie je to, že veľmi skoro pocítite prvé výsledky, zlepšenia a zhodené kilá. Ja som už po 2 až 3 týždňoch pocítila, ako sa moje telo stalo flexibilnejším, telo si prirodzene pýtalo viac zdravého jedla, zhodila som svoje prvé kilá a získala som pocit veľkej vnútornej spokojnosti. Bola to pre mňa obrovská motivácia cítiť neustále progres. Doteraz po každom cvičení cítim rozdiel a malé zlepšenia. A ak náhodou týždeň necvičím, tak to na svojom tele veľmi pocítim, ale niekoľkými cvičeniami sa viem vrátiť naspäť k pôvodnej kondícii. A moja váha je stabilná, nedejú sa žiadne veľké výkyvy ani po zmene objemu stravy, joga mi úplne upravila metabolizmus.

Podstata jogy je v dýchaní, strečingu a koncentrácii

Keď cvičíte jogu, s nikým nesúperíte, či ste rýchlejšie, lepšie alebo krajšie. Jogu robíte sama pre seba, podľa svojho tempa, podľa svojho tela a vnútorného pocitu. Strečujete toľko, koľko vám vaše telo dovolí a pravidelnosťou dosiahnete progres.

Dýchanie pri joge je ako hudba pri tanci. Dýchanie sprevádza jogu, hýbete sa v súlade a v harmónii s vaším dýchaním. Správne dýchanie je základom zdravia, príjem kyslíka do vášho tela je základom prežitia. Veľakrát nevieme ani správne dýchať, naberáme iba polovičný objem kyslíka. Príčinou je stres, sťahovanie brucha, strach a napäté situácie, kedy doslova prestaneme dýchať. Joga vás naučí ako dýchať a byť si toho vedomá.

Vďaka strečingu si zvyšujete svoju flexibilitu, precvičujete svalstvo a naberáte lepšiu kondíciu. Strečing formuje vaše telo a redukuje nadbytočné kilá. Aj keď pózy vyzerajú veľakrát jednoducho, v skutočnosti môžu byť náročné a vyžadujú si veľa sústredenosti. Podstata spočíva v zotrvaní v póze, nie v rýchlosti, ako ich meníte, vtedy skutočne cítite, ako sa vám telo napína a hýbe sa ním vaša energia.

Joga si vyžaduje plnú koncentráciu. V póze zotrváte, ak sa viete plno sústrediť iba na svoje telo a nemyslíte na nič iné, lebo inak strácate rovnováhu. Joga vás naučí koncentrovať sa a relaxovať.

Ak ste ešte nikdy o joge nepočuli, neviete si predstaviť, ako jednotlivé pózy jogy vyzerajú, nasledovné video vám môže byť veľmi užitočnou ukážkou.

[youtube]ZX6QrH1CdYE[/youtube]

Čo o joge musíte vedieť

  1. Joga je pre každého, či ste chudá alebo s nadváhou.
  2. Joga precvičuje telo aj myseľ. Pochopíte, ako spolu úzko súvisia.
  3. Joga vás učí koncentráciu, stanete sa viac pokojnejšou a sústredenou.
  4. Joga učí ako správne dýchať, a tým vás neustále ozdravuje a pracuje s vašou energiou.
  5. Joga ozdravuje. Strečingom a správnym dýchaním ozdravujete celé svoje telo, vrátane vašich vnútorných orgánov.
  6. Joga vás naučí načúvať vášmu telu a spolupracovať s ním.

Moje osobné kľúčové odporúčania, ktoré mne pomohli dosiahnuť vytúženú kondíciu a telo

  1. Budťe vytrvalé a pravidelné v cvičení. Nevzdávajte sa, až kým nedosiahnete výsledky a potom pokračujte v pravidelnosti. Vyskúšajte jogu.
  2. Cvičte s radosťou a užívajte si to. Dôležité je energiu získať, nie ju cvičením stratiť.
  3. Načúvajte a spolupracujte so svojím telom, či už v súvislosti s cvičením alebo stravovaním sa.
  4. Doprajte si dobré jedlo, nestresujte sa tým, viac sa sústreďte na výber zdravých potravín, ale neeliminujte všetky lahôdky, iba ich príjem znížte.
  5. Strečing, správne dýchanie a dostatok čistej vody urobia zázraky s vaším organizmom a metabolizmom.
  6. Uvoľnite a vyčistite svoju myseľ od každodenného stresu, myšlienok a doprajte si čas vnútorného ticha. Myseľ a telo sú prepojené.

Teším sa na vaše prípadné otázky alebo dotazy, nechajte mi prosím koment :).

Katarína Zacharová pre RealWoman

0 komentárov

Napísať komentár

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>