Pridajte trochu viac lásky do svojho biznisu

Mala som šťastie pracovať s rôznymi ľuďmi, v rôznych firmách, vo veľkej korporácii, v malej firme s tromi ľuďmi, či v medzinárodnom prostredí s kolegami z 10 krajín sveta. Skúsila som priamu prácu so zákazníkmi, ale aj online- predaj. A ako sama začínam svoje vlastné projekty, uvedomila som si, že jeden element v podnikaní, či tvorbe produktu, predaji alebo realizácii služieb je nesmierne dôležitý, a to láska.

Láska a všetky ďalšie jej odtiene ako úprimnosť, radosť, rešpekt, príjemné správanie, chápavosť, túžba pomôcť či niečo zlepšiť, entuziazmus alebo nadšenie. Všetky tieto ingrediencie sú nesmierne dôležité pre úspešné podnikanie, pre spokojnosť vašich zákazníkov i vašu vlastnú.

Je to veľmi zvláštne, ale ľudia cítia lásku. Ľudia cítia, kde sú vítaní a kde nie. Ľudia cítia, keď si ich vážia a tešia sa im, keď im načúvajú a venujú pozornosť ich potrebám. Ľudia to všetko nejako vedia a veľakrát si podvedome vyberajú túto lásku a nasledujú ju.

Asi ste už zažili návštevu obchodu, v ktorom vás čakala kyslá tvár predavača, nepríjemný prístup, či neochota, prípadne skutočne nekvalitné výrobky. No väčšina z vás sa tam asi už ani nevráti, tí pro-aktívni utrúsia aj nejakú poznámku alebo návrh na zlepšenie. Prípadne ste obedovali v reštaurácii, v ktorej bola nepríjemná obsluha, nechali vás dlho čakať a bez ospravedlnenia. Asi ste sa tam už nikdy nevrátili, a možno niektorí aj áno, lebo jedlo bolo výborné a chutné. Jedlo vám dávalo lásku a radosť a to vás lákalo naspäť. Ale keď už ani to jedlo nestojí zato, vytrácajú sa úplne všetky dôvody, prečo sa tam vôbec vrátiť a minúť tam vaše peniaze.

Máte nejaké svoje obľúbené miesto či obchod? Vraciate sa do jednej a tej istej kaviarničky alebo kníhkupectva? Je možné, že je tam predavačka, ktorá sa na vás vždy usmeje, len čo vkročíte dnu, alebo vám nesie vašu obľúbenú kávu bez toho, aby ste vyslovili svoje želanie. Alebo zbožňujete prechádzať sa v kníhkupectve, lebo vás jeho atmosféra upokojuje a dodá vám inšpiráciu, vedeli by ste tam stráviť hodiny.

Je veľmi veľa ďalších príkladov, prečo na určité miesta radi chodíme, nakupujeme tam, ale kľúčový dôvod je, že cítime lásku z toho miesta, či osoby alebo prístupu. A to nás napĺňa spokojnosťou. Môže to byť úsmevom predavača, malou pozornosťou, ktorú urobí. Spôsob, ako príjme váš návrh na zlepšenie, prípadne, ak sa vás spýta na váš názor alebo vám pridá extra sušienku ku káve. Dopredu sa vám ospravedlní a povie, čo nemôže dodržať či splniť. Sú to všetky tie odtiene lásky, ako rešpekt, pozornosť, záujem, ktoré nás niekde podvedome lákajú a neustále sa tam práve preto vraciame.

Moja obľúbená autorka Marianne Williamson tvrdí, že ak každého zákazníka, ktorý vstúpi do nášho obchodu alebo plánuje kúpiť náš produkt, privítame s láskou, či mu želáme lásku nezávisle od toho, či niečo kúpi alebo nekúpi, pocíti to. Ľudia z nejakého zázračného dôvodu cítia lásku, keď od niekoho prúdi. Cítime, keď nás niekto má rád, niekto si nás váži, chce pre nás dobre a záleží mu na nás. A to isté cítia aj naši zákazníci a podvedome sa k nám vracajú.

Pripomenulo mi to moju osobnú skúsenosť, keď som jeden deň zastupovala kamarátku v jej malom obchodíku s oblečením. Od malička bol môj sen predávať v obchode, aspoň na jeden deň. Keď som bola malá, hrávala som sa neustále na obchod a konečne som dostala skutočnú príležitosť. Už od deviatej ráno, keď som otvorila obchod, som sa nemohla dočkať zákazníkov. Doteraz si pamätám ten pocit nadšenia. Na každého som sa usmievala, privítala ho ako vzácneho hosťa, pýtala sa, ako mu môžem pomôcť alebo čo hľadá. A ja som im aj skutočne chcela pomôcť. Celý deň mi ubehol veľmi rýchlo, obchod navštívilo množstvo ľudí. A aj tí, ktorí prišli s kyslým výrazom na tvári, odišli s úsmevom. Zostala som ešte aj po záverečnej v obchode sama s niekoľkými zákazníčkami, ktoré skúšali posledné kusy oblečenia, asi sa im nechcelo ani odísť a potom som zavrela.

O niekoľko dní som stretla svoju kamarátku, ktorá mi ďakovala a povedala: „Kati, mnohí zákazníci sa na teba pýtajú, kde si, či sa ešte vrátiš. Dokonca mi niektorí odmietajú kupovať, že kúpia iba od teba. Čo si to s nimi urobila?”. Ja som ich mala jednoducho rada, odkedy vošli do obchodu.

Ľudia cítia, či ste úprimní alebo v nich vidíte iba čísla. Ak máte obchod, či pracujete so zákazníkmi, prvá vec, ktorú svojich zamestnancov naučte, je, ako pristupovať k zákazníkom s láskou. Vždy sa môže objaviť nejaký podráždený, arogantný zákazník, ale za všetkým tým nepríjemným správaním sa schováva len jeho nešťastie a nespokojnosť. Nikdy nevieme, aký mal deň, čo zažil, čo ho trápi. Možno by ste ho prekvapili otázkou: „Ste v poriadku? Stalo sa vám niečo?”.

Možno vám napadne, prečo by ste mali znášať niečie zlé nálady. Nemusíte, ale ak chcete pracovať s ľuďmi, buďte pripravení na to, že sa budete stretávať aj so zle naladenými zákazníkmi či partnermi. Ľudia sa cítia a konajú rôzne. A tak im vždy s kľudom a trpezlivosťou poskytnite vysvetlenie, pochopte ich a zabudnite na ich zlé nálady. Neberte si to všetko veľmi osobne, ono to vo väčšine prípadov nikdy nie je osobné. A keď sa z toho delíria dostanú, budú si vás pamätať, že ste ich neodsúdili, aj keď boli takí otrasní a nepríjemní, stále ste im prejavili rešpekt a oni sa k vám vrátia.

Zohľadnite potreby ľudí pri tvorbe produktu alebo služby. Položte si otázku, ako môže môj produkt iných ľudí urobiť šťastnejšími, lepšie ich naladiť, vyriešiť ich problém, či zjednodušiť a zlepšiť život. V zhrnutí to znamená, ako im váš produkt môže dodať viac lásky. Tvorte veci, služby, ktoré sú pre dobro ľudí a v ich prospech. Zvážte si, či chcete produkovať niečo, čo len zapadne do masovej výroby, ľudia budú od toho závisieť alebo im to bude stáť niekde na poličke. Určite sa tým dá rýchlo veľmi dobre zarobiť, ak si zavriete obidve oči alebo sa uspokojíte s niečím krátkodobým.

Ak túžite vybudovať niečo, čo tu po vás zostane, čo si budú ľudia pamätať, pozitívne to ovplyvní ich život a budú o tom rozprávať, či sa neustále k vám vracať, pridajte viac lásky do svojho biznisu a uvidíte, ako to nielen zmení váš biznis, príjem, ale aj váš osobný život.

Všetko sa vráti ako bumerang, čím viac lásky dáte, tým jej viac dostanete naspäť a to v každej oblasti vášho života.

Držím vám palce,

Katarína Zacharová pre RealWoman

0 komentárov

Napísať komentár

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>