Nikto vás nenúti kupovať všetko, čo je v regáloch obchodov. Vyberte si to najzdravšie!

Si to, čo nakupuješ, povedala mi jedna kamarátka raz pri „čajíčkove“j filozofickej polhodinke. Zamyslela som sa nad tým. Skutočne je to tak. Sami sa rozhodujeme, na čo použijeme naše finančné prostriedky a ako tým ovplyvňujeme nielen náš život, ale aj životy našich najbližších. Skutočne sme tým, čo nakupujeme. Sami si vytvárame náš svet, náš obraz. Obraz jednotlivca, ale aj celého národa. Čím to však je? Vplývajú na nás veci vystavené v regáloch v rôznych obchodoch alebo ich nevedomky „regulujeme“ práve my?

Nedávno som bola na obede v jednej pobočke známej celosvetovej siete rýchleho občerstvenia. Dala som si šalát s kuriatkom a pozorovala som okolie. Do očí mi padol malý chlapček, ktorý hneď ako s rodičmi vstúpil dnu, od radosti pokrikoval: ,,Ja chcem kolu!” A rodičia mu ju bez váhania kúpili. Zdalo sa mi to skutočne zvláštne. Ľudia, ktorí by mali najviac dbať o zdravie svojich detí, ich takýmto spôsobom vedú k zlým stravovacím návykom už od skorého detstva.

Tu sa mi vynára otázka, prečo sa toľko toho nezdravého ponúka v obchodoch? Už pri vstupe do supermarketu sa na nás usmievajú čokoládky a chipsy. Pri pokladni zase tyčinky a cukríky. Veľakrát si povzdychneme, juj, prečo museli dať tú karamelovú tyčinku priamo k pokladni? Ach jaj, zase mám na ňu chuť. A keď ju tu vidím, o to viac  Prečo to nie sú celozrnné pochutiny či jabĺčka? Ako to, že sa to tak dobre predáva? Alebo prečo to ľudia kupujú?

Naproti tomu v Španielsku sa mi naskytol úplne iný pohľad na vec. V tej istej reštauračnej sieti predávali detské menu, obsahujúce ovocnú šťavu, minerálku alebo jogurtový nápoj, k tomu jabĺčka, rajčiny, ananás, zeleninový šalát, jogurt, syr alebo pečené zemiaky. Taktiež výber šalátov tam bol oveľa širší. Dokonca sa Španielskom preháňa veľká reklamná kampaň tejto siete rýchleho občerstvenia propagujúca zdravú výživu detí a ľudia si dajú záležať, aby ich dieťa malo vyváženú stravu.

Na ponuku vplýva dopyt. To znamená, predáva sa to, o čo ľudia majú záujem. Sami vplývame na tovar vystavený v regáloch obchodov, aj na tie čokoládky pri pokladni. Z nich majú obchody najväčšie zisky. Za maličkú čokoládku zaplatíme v porovnaní s chlebíkom alebo ovocím ozaj vysokú sumu.

Dopočula som sa, ako sa mamičky detí navštevujúcich neďalekú základnú školu sťažovali na školský bufet, kde sa predávajú hot-dogy, lángoše a hranolky. Ich deti zahadzovali desiate, odmietali obedy v školskej jedálni a jedli nezdravé pochutiny z bufetu. Máloktorá mamička si však uvedomila, že si za to v podstate môžeme sami. Bufet ponúka to, o čo je záujem. Deti kupujú to, čo poznajú, na čo sú zvyknuté a čo im chutí. Zmena by mala nastať u nás. Svoj život, ako aj život našich detí vieme ovplyvniť hlavne my, rodičia. Deti budú robiť to, čo vidia doma a nasledovať svojich rodičov, ktorí sú im vzorom.

Keby sme sa prešli po obchodných domoch rôznych krajín, mohli by sme spozorovať obrovské rozdiely. V USA som mala naozaj problém zohnať jogurt, aj syrov tam bolo menej. Zato však bol obchod plný cereálií, i keď pražených a sladených. Vo Švajčiarsku by sme naproti tomu mohli pozorovať širokú ponuku syrov a iných mliečnych výrobkov. Je skutočne zaujímavé pozorovať, ako sa niektoré produkty zaužívali na niektorých trhoch, a na iných nie. Alebo z čoho pozostáva rodinný nákup ľudí z rôznych krajín. Nedávno mi prišiel email, kde jeden cestovateľ fotil rodiny z rôznych štátov s ich nákupom potravín na určité obdobie. Skutočne platilo všeobecné pravidlo, že čím bohatšia krajina, tým viac energetických nápojov a sladkostí v nákupnom koši. Naproti tomu ľudia z najchudobnejších krajín žili z plodín, ktoré si sami vypestovali. Stravovali sa oveľa zdravšie, ale zdravotné strediská, bohužiaľ, boli výbavou na úplne inej úrovni.

Existujú aj krajiny, kde sa niektoré obchodné reťazce nepresadili. Ľudia nemali záujem o ich produkty. Majú silnú kultúru a príslušnosť k svojim tradíciám, neprepadnú celosvetovému ošiaľu rýchleho a nezdravého spôsobu života.

Sme to, čo jeme. Sami regulujeme našu výživu, sami vplývame dopytom na to, čo sa ponúka v obchodoch, čo sa k nám importuje a čo sa predáva. Programujeme samých seba ako aj naše deti, predurčujeme ich k istému spotrebiteľskému správaniu. Pokúsme sa dopriať sebe aj našim deťom to, čo nám prospieva a robiť veci, ktoré nás napĺňajú. Aj my môžeme prispieť k spoločnosti, ktorá neváha vziať do svojich rúk zodpovednosť za svoje zdravie, ako aj zdravie iných ľudí. Budeme mať zo seba úžasný pocit a naše telo sa nám odvďačí krásou a zdravím.

Z akých potravín pozostáva váš nákup?

Aké máte skúsenosti so stravovaním ľudí z vášho okolia?

Myslíte, že by malibyť predovšetkým rodičia vzorom pre svoje deti alebo ich ovplyvňuje z väčšej časti prostredie predškolskej a školskej povinnej dochádzky?

Ako by sme mohli pomôcť k lepším stravovacím návykom?

Veľmi nás poteší, keď sa s nami podelíte aj o vaše názory a skúsenosti.

Zuzana Jančoková pre RealWoman

0 komentárov k “Nikto vás nenúti kupovať všetko, čo je v regáloch obchodov. Vyberte si to najzdravšie!”

  1. Aj my môžeme prispieť k spoločnosti, ktorá neváha vziať do svojich rúk zodpovednosť za svoje zdravie, ako aj zdravie iných ľudí. Budeme mať zo seba úžasný pocit a naše telo sa nám odvďačí krásou a zdravím.

    …toto je základná myšlienka FarmReal-u…

    Odpovedať

Vložiť komentár