Moje sny sa netýkajú mojej osoby, sú väčšie ako ja. Miri Ben-Ari.

Každý z nás má svoje sny a ciele. Chceme dobrú prácu, úspech, šťastie, rodinu, peniaze, blahobyt, cestovanie, uznanie a ďalšie. Množstvo snov sa týka hlavne našej osoby a toho, čo si želáme samy pre seba. Ale najväčšie sny, ktorých naplnenie zanechá stopu, sú tie, ktoré ovplyvnia životy ľudí okolo nás. Sny, ktorých prekračuje hranicu našich tieňov, sa týkajú iných ľudí, komunity a ľudstva. Sú to sny, ktoré možno nemusia byť úplne naplnené za nášho života, ale budeme veľkou súčasťou ich uskutočnenia v budúcnosti.

Mnohé z nás boli obdarované talentom, ktorý je väčší ako len na naplnenie osobného sna, dokáže však naplniť vyššie vízie. Veľmi inšpirujúcou mladou hudobníčkou s veľkými snami, je izraelská huslistka Miri Ben-Ari, ktorá svoje sny vyjadruje, komunikuje a napĺňa prostredníctvom svojej jedinečnej hudby.

Inšpirujúci a svieži príbeh mladej izraelskej hip-hop huslitky Miri Ben-Ari, ktorá sa vybrala v mladom veku do New Yorku, aby naplnila svoje sny a uskutočnila zmenu k lepšiemu.

Už od veku 5 rokov sa Miri učila hrať na klasické husle v Izraeli, ktorý je výborným miestom na štúdium klasickej hudby. V tom čase mal známy huslista židovského pôvodu Isaac Stern skupinu nadaných mladých muzikantov, Jerusalem, ktorých osobne financoval a Miri mala to šťastie byť jej súčasťou. A dnes priznáva, že možnosť zdokonaľovať sa a trénovať klasické techniky na takej úrovni, jej vybudovali základňu pre dráhu umelkyne, ktorou je dnes. Aj keď jej cieľom nebolo komponovať klasickú hudbu, pomáha jej to v súčasnosti pri komponovaní hudby pre populárnu scénu.

Mladá huslistka Miri Ben-Ari sa po ukončení svojej civilnej vojenskej služby vo veku 18 rokov sama vybrala študovať džez do New Yorku. Do Ameriky prišla iba so svojimi husľami v ruke a veľkými snami. V novej krajine bola bez rodiny, bez zázemia a najväčšiu podporu dostala od muzikantov, s ktorými spolupracovala.

Miri spomína: „Mala som osemnásť rokov, keď som sa rozhodla urobiť niečo iné, zmeniť svoj život. Bola som vtedy v armáde a to vám ukáže úplne iné perspektívy a uhol pohľadu na život. Keď sa dostanete z armády von, máte pocit, že dokážete hocičo. Pre mňa to hocičo znamenalo prísť do Ameriky, iba s jedným kufrom, bez peňazí, bez rodiny, po anglicky som skoro nehovorila.

Nemala plán, iba vedela, že jej moment príde

Džez naučil Miri hlavne to, ako vedieť improvizovať a na základe toho komponovať svoju vlastnú hudbu. Bohužiaľ po určitom čase stratila štipendium a to bol koniec jej školy. Zostala v cudzej krajine, bez peňazí a odkázaná sama na seba. A tak začala robiť pódiové vystúpenia s rôznymi umelcami. „Bola som často na pódiu, lebo som za tým tvrdohlavo išla, ale vždy s priateľským prístupom. Niekedy som sa dostala na vystúpenie, aj keď nebolo moje. Jednoducho som zobrala svoje husle a pridala som sa. Improvizovala som”, hovorí Miri Nebrala som NIE ako odpoveď, a ani ako niečo osobné. Vedela, som, ak je tam 10 dverí a v 9 povedia nie, že posledné sa otvoria.”

Počas tohto obdobia začala naberať na tempe jej džezová kariéra a nahrávala svoj prvý album Blue Note. A aj keď tvorila džez, bola vždy srdcom v soulovej a R&B hudbe, ktorú počúvala v rádiu a hrala na svojich džemových vystúpeniach. Na jednom z takýchto otvorených vystúpení ju niekto požiadal, aby hrala. Nebola tam žiadna kapela, iba DJ. Miri sa ale nezľakla a neustále dokazovala, že aj taký inštrument ako husle, vedia byť hravé a dá sa na nich improvizovať. Spoločne s DJ-om a Mirinou improvizáciou dostali publikum do varu. Zhodou okolností bol v publiku producent newyorského divadla The Apollo a následne si u Miri objednal, aby vystúpila. Jej vystúpenie malo obrovský úspech a nazvali ju legendou Apolla. A to bol moment, keď sa pre Miri všetko začalo konečne stávať skutočnosťou.

„Vtedy som ešte vôbec netušila, aký je to pre mňa dôležitý moment a aký význam má Apollo show v hudobnej branži. Veľmi som sa tešila. Postavila som sa na javisko, bol tam so mnou iba DJ a vtedy som nevedela, ako presne naša spoluhra bude vyzerať. Stála som na pódiu, improvizovala som. Musela som dokázať, že na to mám”, spomína s úsmevom Miri.

Následne na to vystúpila v Carnergie Hall s Wyclefom Jeanom. Wyclef ju nazval hip-hop huslistkou a Miri si toto pomenovanie ponechala aj ako svoje profesionálne meno, Hip-Hop Violinist.

Nechala sa niesť energiou hudby a vynašla nový štýl

Miri začala pri klasickej hudbe, pokračovala džezom a v súčasnosti pôsobí na scéne hip-hopu a R&B hudby a kto vie, kam ju jej talent a vízia zavedie. Miri hovorí: „Veľa ľudí nechápe, ako môžem hrať hip-hop a R&B. Som improvizátor. Hrala som s niektorými z tých najlepších jazzových muzikantov na svete ako Wynton Marsallis alebo Betty Carter.

Od útleho veku som bola so svojou hrou na husle veľmi seriózna. Keď som bola malá, bola som hanblivá a to aj pri vystúpeniach. Husle sa mi nezdali „šmrncové“. A ja som chcela byť „in“. Preto som pre seba hľadala cestu, ako sa vyjadriť a cítiť s husľami na pódiu sebavedome.”

Miri si vytvorila svoj osobitý a jedinečný zvuk, štýl hudby spojením klasických husieľ s džezom, R&B a hip-hopom. A bez toho, aby si to vôbec uvedomila, vytvorila úplne nový štýl a stala sa jeho priekopníkom. Po stretnutí s Wyclefom začala spolupracovať s rôznymi významnými hudobníkmi, ktorý sa objavili aj na jej osobnom albume Hip-hop Violinist. Najviac spolupracovala s Kanye, potom s hudobníkmi, spevákmi ako Jay-Z, Lil’ Wayne, John Legend, D’Angelo, The Roots alebo Alicia Keys. „Dôvodom, prečo mám takúto kariéru, je, že ľudia zbožňujú moju tvorbu. Myslím, že hudobná branža ma najskôr nepochopila.”, dodáva Miri.

Moje sny sú veľké! Vždy som sa chcela podieľať na zmene a vytvoriť niečo nové

Miri má veľké sny a vízie. Je veľmi optimistická pri ich napĺňaní. Hovorí, že jej sny nemajú nič spoločné s jej osobou, sú väčšie ako ona sama a zahŕňajú iných ľudí. Jej prvým snom je lepší svet. Ďalšími sú vynájdenie lieku na AIDS, rakoviny, svet bez vojen a rasizmu. „Ja som z tretej generácie po tých, ktorí prežili holokaust. Mám averziu proti rasizmu. Keď máte sny ako ja a spojíte ich s hudbou, dosiahnete najväčšie naplnenie umelca.”

Dôkazom Miriných slov sú aj jej činy a aktivity. Nahrala pesničku Symphony of Brotherhood, Symfónia bratstva, ktorá je postavená na inšpirujúcom a svetoznámom príhovore Dr. Martina Luthera Kinga Jr. o odbúraní rasových rozdielov a vytvorení jedného sveta pre všetkých. Je to prvá inštrumentálna skladba vôbec, ktorá sa dostala na rebríček MTV a VH1 hitov. Miri bola taktiež ocenená titulom „Medzinárodná židovská žena na obrazovke 2007”, v roku 2008 získala cenu za víziu na izraelskom filmovom festivale . Je prvá Izraelčanka, ktorá od izraelského prezidenta získala ocenenie Martina Luthera Kinga. Je taktiež zakladateľkou a riaditeľkou Geden (Pamätaj), neziskovej organizácie venovanej zvyšovaniu povedomia medzi mladými ľuďmi o Židoch z holokaustu.

[youtube]jfz1hJZPsxM[/youtube]

Miri vždy vo svojom srdci cítila, že chce urobiť zmenu, niečo nové a iné. A práve veľkosť jej snov, odvaha, talent a jedinečnosť jej ich pomáhajú napĺňať a uskutočňovať zmenu krok za krokom. „Ja dúfam, že budem patriť medzi tých ľudí, ktorí otvoria dvere novým generáciám a tomu, čo všetko je možné dokázať, Miri Ben-Ari.

Katarína Zacharová pre RealWoman

0 Komentáre
Inline Feedbacks
Zobraziť všetky komenty
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x